I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, September 10, 2011

Sutera Baldu : Episod 5

Selama seminggu berada di kampung belum cukup bagi Iman untuk melunaskan segala kerinduannya kepada opah dan belangkasnya. Terlalu lama berjauhan. Cuma seminggu di beri kesempatan bersama memang tidak cukup bagi Iman. Tapi apa boleh buat. Masih ada kerja yang menantinya di sana. Iman balik dulu ye, opah. Masih terbayang air mata opah yang bergenang menahan sebak di dada. Bila la lagi dia akan bertemu dengan cucunya. Walaupun Kuala Lumpur itu masih berada di semenanjung Malaysia, namun sudah terlalu jauh bagi orang seusia opah yang berada di utara. Iman tetap akan pulang melawat opah nanti. Tunggu Iman ye,opah.

Sementara cuti semester yang masih berbaki, Iman menumpang di rumah kawannya sekitar Bangi. Mudah untuk dia ke tempat kerja yang tidak begitu jauh dari situ. Esok dah start kerja balik. Lepas cuti seminggu terasa malas pula nak kerja semula. Adoi..

“Eh, Iman.. Bila kau sampai ni. Kalau tak, boleh aku jemput kau kat stesen bas tadi.” Izzah, rakan serumahnya terkejut melihat Iman elok duduk bersila sambil tersenyum di depan pintu rumahnya. Pintu pagar yang tidak bermangga memudahkan Iman masuk ke halaman rumah teres itu.

“Saje la aku nak buat kau surprise. Weh, cepat la bukak pintu ni. Naik kebas kaki aku tunggu kau tau tak. Pergi mana lama sangat nih?” Izzah hampir terlupa untuk membuka pintu kerana masih terkejut melihat Iman yang masih boleh tersenyum walaupun ketara di wajah itu kepenatan. Izzah segera membuka pintu dan membantu Iman mengangkat begnya. Iman segera membontoti Izzah memasuki ke dalam rumah. Dapat duduk di sofa yang empuk terasa begitu selesa setelah hampir sejam Iman bersila di atas simen yang sejuk. Naik kematu bontot aku. Desis hati Iman. “aahhhh.. sedapnya dapat duduk atas kerusi..”

Izzah terus ke dapur menyimpan barang-barang yang baru di belinya tadi. “Tu la kau. Sape suruh tak nak cerita kat aku kau dah balik. Dah sampai pun bukan nak sms atau call aku. Senyap je dok kat depan rumah aku ni. Nah, minum air nih.” Izzah menghulurkan segelas air sejuk. Kesian melihat Iman.

“Wah..thanks, dear. Ni sayang kau lebih-lebih lagi ni..hahaha..” laju Iman meneguk air itu. Terasa sangat haus. Lega dapat membasahkan tekaknya. Bukanlah dia tidak membawa air namun botol airnya telah tertinggal di dalam teksi yang menghantarnya tadi. Jadi terpaksa la dia menahan dahaga sehingga rakannya pulang.

Izzah memang menginap seorang diri di rumah teres itu. Segala duit sewa rumah dan bil-bil di bayar oleh ayahnya. Izzah yang sememangnya anak jati Kuala Lumpur sudah terbiasa dengan kehidupan di bandar. Jadi tiada masalah baginya untuk tinggal seorang. Pernah Izzah mengajak Iman tinggal sekali kerana kebosanan tinggal seorang. Izzah juga merupakan penuntut di UKM namun memutuskan untuk tinggal di luar. Tak mahu terikat dengan peraturan kolej, katanya. Tak apa la selagi mampu.

“wei, bangun la. Kau ni boleh solat ke tak? Pergi solat asar dulu la.” Iman tertidur di atas sofa. Terkejut bila Izzah mengejutnya. Baru dia teringat yang dia masih belum menunaikan solat asar. Jam pun dah menunjukkan hampir 6.30 petang. Adoi. Terlewat lagi. Iman terus bangun menuju ke bilik untuk membersihkan dirinya.

Izzah tau Iman masih keletihan. Jadi tak mahu la dia mengganggu Iman yang sedang berehat di bilik. Izzah terus memasak di dapur sendirian untuk makan malam nanti. Selepas solat maghrib Iman ke dapur. Kesian pula tinggal Izzah memasak seorang diri. “wow, sedapnya bau. Kau masak apa ni Izzah. Taucu eh.”

“Ha’ah. Kau suka taucu kan. Ni special aku masak untuk kau. Hehe..”

“Alaa.. terharunya aku. Maaf la tak tolong kau masak tadi. Aku tertidur balik lepas asar tadi..hehe..” segan pula rasanya. Dah la menumpang free, makan pula orang yang masakkan. Malunya.

“Tak apa la. Tau kau penat. Esok kau kerja dah kan. Malam ni tidur la awal. Hah, tu tengok apa lagi. Duduk la yang oii. Nak aku tolong tarikkan kerusi ke? Haha..” tegur Izzah melihat Iman yang masih termenung di tepi dinding tu.

“Terima kasih tau, Izzah.”

“Mengada-ngada la kau ni, Iman. Berapa ribu kali kau nak cakap terima kasih? Sebelum ni pun dah banyak kali kau cakap tau tak. Ni, makan nasi dulu.” Izzah menyendukkan nasi ke pinggan Iman. Iman membantu menuangkan air ke gelas.

“ye ye..aku makan ni..”

“Esok kau kerja pukul berapa?”

“Pukul 8 dah kena masuk kerja. Bos cakap aku jadi setiausaha dia esok.. haha..”

“Dah alang-alang aku pun nak pergi kerja, aku hantar kau sekali la.”

“Eh, kau kerja jugak ke? Kau kerja kat mana?” Izzah tak cakap pula yang dia turut bekerja sepanjang cuti ini.

“Hehe.. aku kerja kat Butik De’Ann, dekat dengan sogo. Lagi pun owner butik tu kawan mama aku jugak. Mama suruh aku kerja kat butik dia. Tak nak la aku. Aku nak try kerja kat lain jugak kan. So mama suggest aku kerja kat butik De’Ann.”

“Uih. Jauhnya tempat kerja kau ni Izzah. Tapi bertuah la kau. Lepas grad confirm kau dah ada kerja nanti. Paling tidak pun dapat bantu kat butik mama kau. Aku ni tak tau lagi nak kerja kat mana. Sekarang buat part time pun dah macam-macam jawatan aku pegang. Tak ada kerja yang tetap. Cuma aku belum rasa jadi bos je kat tempat aku kerja tu..haha..”

“Hahahaha.. kalau jawatan bos pun diorang bagi kat kau, kau terus ambil alih la syarikat dia tu. Kan senang..hahaha..”  Bukan selalu mereka dapat bergelak ketawa seperti ini. Mereka mula rapat setelah menyertai satu program camping anjuran kelab rakan muda di universiti mereka. Kini mereka berkawan rapat walaupun berlainan kursus.

Nasi di pinggan segera mereka habis kan. Tak elok pula terlalu banyak bercakap di depan rezeki. Masing-masing ingin berehat dan bersedia untuk bekerja pada pagi esok. Arghh..malas..



No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...