I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, July 31, 2012

Sutera Baldu : Episod 18

Udara sejuk pada waktu pagi di tanah tinggi sangat sejuk. Iman yang baru terjaga kembali menarik selimut untuk menutupi tubuhnya. Terasa begitu sejuk mencengkam tubuh sehinggakan apabila Iman menyentuh hidungnya sendiri, dia tidak dapat merasai sentuhan tersebut. Jam menunjukkan sudah pukul 6.15 pagi. Aduh, macam mana nak mandi ni. Belum kena air pun dah rasa nak beku. Inikan pula nak mandi. Iman masih berselubung.

Beratnya kaki nak melangkah ke bilik air namun digagahi juga memandangkan dirinya belum menunaikan solat subuh. Lagipun semalam sebelum tidur, Mifzal sudah memberitahu dia bahawa mereka akan ke ladang pada pukul 8 pagi. Awalnya..

Iman segera bersiap. Niat di hati mahu membantu Mak Tia menyediakan sarapan. Sebelum keluar bilik, Iman sempat lagi membelek matanya. Risau kalau-kalau matanya membengkak akibat menangis malam semalam. Argh..bengkak jugak! Nasib sikit je.. Benjol di dahi semalam pun dah surut. Nasib baik..

Laju Iman berlari menuruni tangga. Tiba-tiba Mifzal yang datang entah dari mana muncul di penjuru tangga. Iman yang sedang laju menuruni tangga hampir-hampir melanggar Mifzal di hadapan. Akibat berhenti mengejut, kaki Iman yang sedang melangkah tergelincir satu anak tangga. Iman yang tidak dapat mengimbangi badannya terus jatuh terduduk.

“Ouchhh..”

Mifzal hanya melihat Iman yang jatuh terduduk di depannya sambil berpeluk tubuh. Dia langsung tidak membantu Iman untuk bangun semula. Iman yang masih terduduk di tangga memejamkan matanya menahan kesakitan akibat terhentak di atas permukaan yang keras. Digosok-gosok punggungnya supaya dapat mengurangkan sedikit keperitan di bahagian itu.

Iman sedaya upaya cuba bangun dengan berpaut pada penghadang tangga. Terasa seperti pinggulnya membesar. Susahnya nak bangun. Iman masih terkial-kial. Sempat dia mengerling melihat majikannya. Mifzal yang daripada tadi menjadi pemerhati yang setia hanya berdiri kaku di hadapan Iman.

“Sakit?” Selamba Mifzal bertanya. Dia membongkok sedikit badannya supaya dapat melihat Iman yang asyik memandang ke bawah.

Iman memandang Mifzal sekilas sambil mencebik.

“Tak sakit pun. Sedap sangat-sangat..” Mengada je dia ni buat-buat tanya sakit ke tak pulak.

Iman cuba bangun semula untuk menunjukkan kepada Mifzal bahawa dia tidak sakit. Baru saja Iman berjaya bangun, Mifzal terus memegang lengannya dan membantu Iman untuk ke ruang tamu.

Terkejut Iman dengan tindakan Mifzal. Cepat-cepat dia menarik lengannya semula daripada pegangan majikannya. Namun cengkaman Mifzal lebih kuat daripada dayanya. Mata Iman bulat memandang Mifzal namun kakinya tetap melangkah ke tempat yang di tuju.

“Hah..Duduk kat sini.”

Iman hanya menurut kata-kata majikannya. Terkenyit-kenyit mata Iman semasa ingin duduk di atas kerusi apabila dia merasa ngilu di bahagian pinggangnya.

Mifzal berlalu ke dapur meninggalkan Iman di ruang tamu. Iman hanya melihat dengan hujung anak matanya.

“Huh..Macam tu je tinggal aku yang tengah sakit? Aku jatuh pun sebab kau tau tak!” Iman mengomel-ngomel tanda tidak puas hati.

Masih terbayang lagi semasa dia terkejut melihat Mifzal yang tiba-tiba muncul di penjuru tangga. Untuk mengelak daripada terlanggar majikannya, Iman cuba berhenti tetapi kakinya tidak dapat menahan permukaan anak tangga itu dengan baik menyebabkan dia tergelincir.

Leka Iman asyik melayan perasaan tidak puas hatinya sehinggakan Mifzal yang berada di sebelahnya pun dia tidak sedar.

“Minum susu ni..”

“Oh mak!! Eh, bila bos duduk kat tepi ni?”

Iman memandang ke arah lain. Diketap bibirnya. Cuak. Agak-agak bos dengar tak tadi? Habis la aku...

“Baru je duduk sini. Awak sakit lagi ke?”

“Eh, mana ada sakit..”

Iman masih cuba berdalih. Malu la nak cakap sakit kat bontot.

“Saya tahu la yang awak sakit kat situ kan?” Mifzal bertanya sambil jarinya ditunjukkan ke arah pinggul Iman.

“Ish!! Tak la!!” Iman yang terkejut terus memukul tangan Mifzal yang terasa begitu dekat dengan dirinya. Eh, melebih dah ni. Tumbuk kang!

Mifzal yang juga terkejut dengan tindakan Iman terus meledakkan tawanya. Haha. Dia boleh melihat dengan jelas wajah Iman yang sudah berubah merah apabila ditanya soalan seperti itu.

Iman yang geram melihat majikannya seronok ketawakan dirinya memberikan jelingan padu kepada Mifzal. Mifzal masih tidak berhenti ketawakan dirinya. Arghhh!!!..Memang nak kena tumbuk ini orang!

Semakin lama duduk sini, semakin sakit pulak hati. Iman bingkas bangun menuju ke dapur walaupun pinggulnya masih terasa sengal.

“Eh..Eh..Awak dah boleh berjalan ye?” Mifzal bertanya sejurus melihat Iman bangun berjalan walaupun tawanya masih bersisa. Iman berpaling memandang Mifzal.

“Saya memang dah boleh berjalan sejak berumur setahun lagi..huh..” Bersahaja Iman menjawab pertanyaan Mifzal. Hilang tawa Mifzal mendengar jawapan Iman. Oh, nak mainkan aku pulak ye?

Senyuman sinis terukir di bibir Iman. Suka dia dapat kenakan Mifzal semula. Tu la..Kenakan orang lagi.

“Bos, jangan la nak termenung dah. Jom breakfast dulu. Nanti nak pergi ladang dah.” Suara Iman memecahkan lamunan Mifzal. Apa la yang difikirkan oleh anak jejaka tu tadi. Agaknya tengah plan nak kenakan aku lagi agaknya.

Mifzal hanya mendiamkan diri. Segera dia membuntuti Iman ke meja makan. Dia mengambil tempat di hadapan Iman.

“Em, bos.. Sara kat mana ye? Tadi saya cari dia tak ada pun.”

“Oh, Sara pergi rumah kawan dia. Katanya family kawan dia tu nak pergi jalan-jalan. Dia nak ikut jugak.” Mifzal menjawab.

“Yeke. Bos tak risau Sara keluar dengan orang lain?”

“Kalau dengan family Encik Hamzah tu, saya tak risau. Kami memang dah kenal lama. Sara pun memang rapat dengan family tu.” Mifzal menerangkan kepada Iman.

“Jadi kita je ke yang pergi ke ladang pagi ni?” Iman menyoal lagi.

“Habis tu awak nak saya bawak Mak Tia dengan Pak Mail sekali ke?” Mifzal menyoal kembali. Sempat Mifzal mengerling ke arah Iman sebelum menyuap bihun goreng ke dalam mulutnya.

Iman menjuih bibirnya. Boleh lagi nak perli orang tu. Bukannya apa, Iman sebenarnya berasa kurang selesa bila mereka hanya berdua. Mifzal kadang-kadang berperangai pelik membuatkan Iman merasa tidak selesa dan takut, mungkin.

_______________________________

“Awak ni kenapa? Sebelum ni saya sms, awak bukan nak reply. Kalau saya call, punya la susah nak angkat. Awak ni ada masalah apa sebenarnya?”

“Awak tak kan faham!”

“Saya tak akan faham kalau awak tak beritahu saya. Awak senyap macam ni, macam langsung tak pernah wujud sebelum ni.” Iman menarik nafas dalam-dalam. Dia memang tak suka situasi seperti ini. Bergaduh dengan insan yang dia sayang. Sungguh menyakitkan.

“See! Sekarang awak nak kata yang saya ni tak wujud dalam hidup awak? So macam mana saya nak meluahkan masalah saya pada awak?!”

Suasana tegang. Daiyan seperti tidak mahu mengalah untuk terus merahsiakan perkara yang dihadapinya kini.

“Saya tak kata awak tak wujud dalam hidup saya. Tapi awak yang buat saya macam tak wujud dalam hidup awak! Sebelum ni awak kata saya orang yang penting dalam hidup awak. Now, awak buat saya seperti seorang yang useless!!”

Air mata yang mengalir diseka. Iman tak boleh terus mengalirkan air mata ketika ini. Jika tidak, pasti dia tak mampu untuk meluahkan apa yang terpendam dalam hatinya selama ini.

“Sudah lah! Biarkan aku sendiri! Semua orang tak pernah nak faham aku! Semua buat aku macam tak ada perasaan!”

“Aku?? Awak cakap 'aku' dengan saya?  What wrong with you, Daiyan?!! I dont know what happen to you. Awak senyap selama ni. Tiba-tiba hari ni awak cakap nak putus dengan saya. Awak yang hilang selama ni. Bukan saya yang tak care about you!!"

Senyap. Iman benar-benar hilang sabar. Nafasnya kencang. Daiyan langsung tidak membalas kata apa-apa. Sungguh dia begitu tertekan kini. Tertekan dengan tekanan yang dicipta oleh keluarganya sendiri.

"Daiyan!! Kenapa awak senyap? Dah tak reti nak bercakap? Tadi boleh plak!"

Daiyan hanya membisu sembunyikan sendunya. Sungguh Iman, kau tak tahu apa yang aku tanggung sekarang. 

Keadaan yang sunyi itu membuatkan perasaan bersalah menyerbu dalam diri Iman. Mungkin benar Daiyan sedang menghadapi masalah yang besar. Sebolehnya dia mahu segalanya kembali kepada asal seperti dulu-dulu.

“Daiyan. Saya minta maaf. Saya tahu awak mungkin sedang ada masalah besar dan memerlukan masa untuk bersendirian. Tapi ingatlah, saya sentiasa fikirkan awak. Saya ada bila awak perlukan saya.”

“Saya penat. Penat sangat. Saya nak rehat.” kata Daiyan, lemah. Sayu Iman mendengar suara Daiyan ketika itu. Jika boleh dia ingin pergi kepada Daiyan sekarang. Mungkin Daiyan memerlukan dirinya ketika itu namun berat untuk diluahkan.

“Rehat la.”

Maafkan aku, Iman. Aku tak mampu nak meluahkan apa yang terpendam sarat dalam hati aku sekarang. Sungguh, memang aku perlukan kau tapi keadaan yang memaksa aku untuk terus mengunci ketat perkara yang berlaku. Namun aku pasti, lambat laun kau akan tahu juga nanti. Aku hanya mampu menyeka air mata tatkala ia menitis lagi.

Kenapa kau tak sedar yang aku sentiasa menantikan kau? Aku dah macam orang gila yang fikirkan kau. Dulu kau tak pernah macam ni. Bila kau ada masalah, aku yang kau cari. Kini, aku seperti tiada maknanya lagi bagi diri kau. Tapi percayalah, aku tetap bersama kau. Carilah aku bila kau memerlukan aku..Air mata, janganlah kau menitis lagi..


No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...