I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, July 5, 2012

Diari LI Aku..2


Hari ke 4 aku berpraktikal kat agensi ni..eh,kenapa kau bergigeh, pulun dan cewi sangat nak bercerita pasal aktiviti kerja kau?

Haha..aku bergigeh sangat sebab ni la 1st time pengalaman aku bekerja tau walaupun praktikal jeh..Mesti la kena cewi cikit..tak gitu? keh3..

8.05 am :             Aku kat tempat kerja aku..Sempat baca method jap..Semalam penyelia cakap, kami akan run sample seharian kat tempat UV tuh..Semalam sempat wat 2 jam je sebelum abis waktu kerja. Tapi bukan run sample aku tapi tolong run kan sample member baru aku..Sambil2 tu aku boleh belajar cara2 nak guna benda alah mesin tu..Nanti xde la aku terkial-kial nak buat sensorangkan.. hehe..

Oh ye..nak bercerita la plak pengalaman aku run guna UV semalam..Member aku tu kena buat coating, kena sapu sample tu kat atas permukaan kaca then lalukan kat bawah sinaran UV..Sepanjang dok tolong dia tu, aku la yang kena dok dekat ngn mesin tu sebab nak letak sample dan ambik sample kat mesin tu..Aku dah memang gerun nak dok dekat mesin tu..Sebelum ni nak tengok mesin tu pun kena dok belakang pintu je..Semalam, nah ambik kau..kena dok depan2 lagi..Memang cuak sampai berpeluh2 aku..

Time tu penyelia kami ada kat situ jugak..Dia yang ajarkan..Dia cakap tu, aku buat tu..Dia cakap ni, aku buat ni..Kat dalam tu ada sorang foreigner ni..Dia pun nak guna UV jugak..So kiranya kitorang share la..jap dia guna, jap kami guna.. Tak tau la dia buat coating, adhesive ataupun ink..

Nak jadi cite, time tu penyelia kami kua jap dari bilik tu..tinggal aku, member ngn foreigner tu.. Aku ngn member tgh sediakan sample yang nak di run kan kat UV tu.. Yang foreigner tu pun guna la UV tu lepas aku guna sebelum tu.. Dia guna kertas sebagai bahan untuk permukaan.. Cam aku guna kaca.. Tiba-tiba aku nampak api kat dalam mesin bawah lampu UV tu.. Foreigner tu cepat2 tukar speed conveyor tu kasi laju supaya sample yang terbakar tu cepat kua.. Aku ngn member aku tu dah tercengang.. Cuak sebenarnya..

Dalam kepala aku, “nak meletup ke benda alah ni..” Faham-faham la kan..aku ni dah la penakut..rasa cam nak lari je time tu..Nasib x jadi ape2 pas sample yang terbakar tu dah kua.. Aku pandang member..member pandang aku..Time tu aku tengah pegang sample yang nak g run.. Terus aku cakap, aku tak berani nak g run sample kat situ dah..Takut..Kang pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas kat dalam mesin tu kang, tak ke naya je aku..Dah la aku ni budak praktikal lagi..

Bila dah lama cikit, agak-agak mesin tu cam ok je, baru aku g dekat cikit kat mesin tu..kali ni aku tak berani wat sensorang..Aku suh member aku dok kat mesin tu jugak..Jangan tinggal aku..Haha..cane nak kerja nanti kalau penakut camni..Parah2..(Ok..ni kisah semalam..Baru teringat nak story..)

9.20 am :             Penyelia aku dah panggil untuk run UV..huhu..Syoknya dalam hati..Aku gerak ngn member aku. So pakai la lab coat ape sume jenis keselamatan.. Kali ni aku rasa seronok sebab aku berpeluang buat coating tu jugak.. Yes!! Tapi tetap tak dapat lari dari UV.. Aku tetap kena jaga kat mesin UV tu.. Alahai..Kuatlah tubuh badan ku..

Hubungan aku dengan member baru dan penyelia pun dah semakin baik.. Maksud aku bukan nak “baik-baik ada makna tuuuu..” Maksud baik tu kiranya dah semakin masyuk la.. Kalau dengan member aku tu, aku dah boleh nak berbincang.. Boleh la nak gelak sama2 kalau buat salah..hak3.. Sometimes bersembang sal hal lain jugak (Sal study dia kat Uni dia la..xde lain2 tau...) Ngan penyelia pulak, aku dah boleh nak berbincang jugak..Tak takut2 cam hari tu..Boleh nak senyum2 masa buat kerja. Bila dia tanya aku, aku pun selesa nak menjawab..Aku lebih suka suasana kerja yang macam ni berbanding dikelilingi muka orang sekeliling yang bengis..stress..hik3..

Tapi kan, kadang-kadang tu aku rasa bila aku bercakap ngn penyelia aku tu macam tengah bercakap ngn kawan..Cepat2 aku mind set balik yang orang depan aku tu adalah penyelia aku..So, buat baik2 cikit..markah tu..keh3..

Masa run UV tadi, aku banyak guna kertas pulak tapi tebal cikit la berbanding dengan yang foreigner tu guna..Risau aku kang terbakar lagi.. Tengah dok run banyak2 sample, banyak kali jugak kertas tu tersangkut kat dalam..Hat ni memang aku cuak.. Mana tak nya, kat dalam tu panas, pancaran UV tu kuat, kalau dok lama2 dalam tu, mau kertas tu terbakar jugak..Aku dah cuak, cepat2 panggil penyelia aku.. Nasib la dok tgh kelam kabut tu, kertas tu elok je kua lepas tu.. Ceh..saje kan nak uji kelajuan degupan jantung aku kan..

Kertas tu bukan tersangkut kat dalam sgt, cuma time nak kua dari mesin tu kertas jadi melengkung padahal tempat nak kua sample tu melintang tegak je..tu yang sangkut.. Boleh je nak tarik guna jari sebab hujung kertas tu dah nampak kat luar.. Tapi dekat sangat ngn sinaran UV tu..Tak mau aku kang tarik2 jari, eh separuh je tinggal.. (Amboi, kejam betul pemikiran..hak3..)

Dalam best2, cuak2 tu, penyelia aku kata aku kena buat DUA aplikasi. Hah,hambik! Mulanya aku kena buat adhesive je.. Tiba-tiba hari ni dia cakap yang method aku tu cikit padahal aku praktikal 3 bulan.. So dia tambah aplikasi coating untuk aku.. Hah, dah sama ngn member aku tu.. Nasib aku dah belajar cara nak wat dari member aku tu..huhu..

2.15 pm :             Aku kena pergi makmal UV lagi run sample.. Dah selalu guna, so xde la terkial-kial dah..hik3..suke3.. Aku pun dah dapat part untuk aku mulakan makmal esok.. Lagi suke sebab dah start buat untuk sample sendiri..

Hari ni rasa penat..Lagi penat daripada semalam.. Penat sebab ke hulu ke hilir wat kerja makmal.. Tapi xpe..Aku dah terbiasa dengan penat yang macam ni sebab masa nak siapkan kerja makmal untuk tesis pun sama jugak penatnya.. Penat2 pun aku tetap akan rasa puas hati bila dapat tengok hasilnya nanti..huhu.. Tak sabar nak ciapkan sume analisis.. Semoga Allah permudahkan segala urusanku.. Ameen..

♥ Kalau like, klik like ♥

No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...