Assalamualaikum..
Korang puasa tak hari ni? Kalau yang pompuan tak pose tu, CK faham la.. Kalau ada lelaki yang tak pose, kasi pelangkung kepala tu..huhu3...Ganaz giler..
Kalau tengok tajuk kat atas tu, kaum wanita mesti faham punya la.. Lelaki mungkin ada yang faham, ada yang tak.. Mungkin dorang ada yang tak tahu pun ape benda alah tu..Ish3..tak leh kawen lagi nih..
Time-time bulan puasa ni, ramai yang risau bila didatangi haid, tambah2 bila dah melebihi tempoh haid yang kebiasaannya. Dorang tak pasti tu sebenarnya masih darah haid atau darah istihadah, Sebab kalau istihadah, wanita2 ni wajib solat dan puasa dah.. Tu yang dok pening sebab ramai dikalangan kita sering berlakunya kesan 'lebihan' haid selepas mandi hadas. Dan mungkin jugak 'lebihan' tu sebenarnya darah istihadah..
So, ramai yang tak boleh nak bezakan "Ni darah haid lagi ke? Aku dah mandi wajib hari tu.. Ni batal ke tak puasa aku hari ni? Ke ni darah istihadah? Kalau istihadah, aku tak boleh bukak puasa ni.. Ishh.. Buntu!!!"
So, jom kita find out kalau berlaku perkara camni, kita boleh tahu tu haid atau istihadah..
Time-time bulan puasa ni, ramai yang risau bila didatangi haid, tambah2 bila dah melebihi tempoh haid yang kebiasaannya. Dorang tak pasti tu sebenarnya masih darah haid atau darah istihadah, Sebab kalau istihadah, wanita2 ni wajib solat dan puasa dah.. Tu yang dok pening sebab ramai dikalangan kita sering berlakunya kesan 'lebihan' haid selepas mandi hadas. Dan mungkin jugak 'lebihan' tu sebenarnya darah istihadah..
So, ramai yang tak boleh nak bezakan "Ni darah haid lagi ke? Aku dah mandi wajib hari tu.. Ni batal ke tak puasa aku hari ni? Ke ni darah istihadah? Kalau istihadah, aku tak boleh bukak puasa ni.. Ishh.. Buntu!!!"
So, jom kita find out kalau berlaku perkara camni, kita boleh tahu tu haid atau istihadah..
Apa itu Haid?
Menurut bahasa, haid bererti mengalir. Manakala menurut syarak ertinya darah yang keluar dari rahim wanita yang sihat yang tidak ada sesuatu sebab pada waktu-waktu tertentu. Kebiasaannya, wanita kedatangan haid berusia 9 tahun Qamariyah dan lazimnya 12 tahun.
Menurut bahasa, haid bererti mengalir. Manakala menurut syarak ertinya darah yang keluar dari rahim wanita yang sihat yang tidak ada sesuatu sebab pada waktu-waktu tertentu. Kebiasaannya, wanita kedatangan haid berusia 9 tahun Qamariyah dan lazimnya 12 tahun.
Pada umumnya, darah yang keluar dari
rahim wanita dianggap darah haid kerana lazimnya mengalir mengikut putaran
bulanan. Namun selain itu terdapat faktor-faktor lain yang menyebabkan darah
itu keluar tidak mengikut putarannya, maka ia dianggap darah istihadah.
Apakah itu darah istihadah? Istihadah
ialah darah yang keluar bukan pada waktu haid dan juga bukan dalam tempoh
nifas. Menurut Syeikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin, istihadah ialah darah
yang keluar terus-menerus pada seorang wanita tanpa henti sama sekali atau
berhenti sebentar dalam sebulan.
Darah ini membatalkan wuduk dan tidak mewajibkan mandi, dan tidak pula mengakibatkan harus ditinggalkannya solat dan puasa. Jadi, wanita yang mengelami istihadah diharuskan mencuci darahnya dan membalut tempat keluarnya (Wanita tau la nak buat camne kan...), lalu melakukan solat dengan berwuduk untuk tiap-tiap solat fardu.
Darah ini membatalkan wuduk dan tidak mewajibkan mandi, dan tidak pula mengakibatkan harus ditinggalkannya solat dan puasa. Jadi, wanita yang mengelami istihadah diharuskan mencuci darahnya dan membalut tempat keluarnya (Wanita tau la nak buat camne kan...), lalu melakukan solat dengan berwuduk untuk tiap-tiap solat fardu.
Daripada takrif yang dikemukakan di
atas, terdapat dua keadaan istihadah iaitu:
Keadaan pertama: darah yang
keluar tanpa henti-henti.
Keadaan kedua: darah tidak
keluar berterusan, sebaliknya berhenti seketika dan keluar semula.
Terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan
daripada Aisyah r.ha. bahawa Fatimah binti Abu Hubaisy berkata kepada
Rasulullah s.a.w: "Ya Rasulullah, sungguh aku ini tak pernah suci,
apakah aku perlu meninggalkan solat?" Rasulullah s.a.w. menjawab: "Tidak, itu
adalah darah penyakit. Namun tinggalkan solat sebanyak hari yang biasanya kamu
haid sebelum itu, kemudian mandilah dan lakukan solat." (Riwayat
al-Bukhari)
Manakala riwayat daripada Hamnah binti
Jahsy, ketika datang kepada Rasulullah s.a.w., dia berkata: "Ya Rasulullah,
sungguh aku sedang mengalami istihadah yang deras sekali." (Riwayat al-Bukhari,
Ahmad, Abu Daud dan al-Tirmizi)
Bagaimana Mengenali Istihadah
Masih ramai wanita terutamanya remaja
yang masih keliru dalam membezakan antara darah haid dengan istihadah. Jadi,
bagaimana hendak membezakan antara kedua-dua jenis darah ini? Berikut adalah
empat keadaan istihadah:
1. Darah yang keluar kurang daripada had
masa minimum haid iaitu sehari semalam.
2. Darah yang keluar melebihi had masa
maksimum haid iaitu 15 hari.
3. Keluar darah sebelum umur minimum
haid iaitu sebelum berumur 9 tahun.
4. Darah yang keluar lebih daripada
tempoh maksimum nifas iaitu 60 hari.
Keadaan Wanita Mustahadah
Dr. Abdul Karim Zaidan membahagikan
keadaan wanita mustahadah kepada empat seperti jadual di bawah (turut
disertakan ialah cara-cara menentukan sama ada itu darah haid atau istihadah):
Keadaan
|
Haid
|
Kaedah Menentukan Sama Ada Darah
yang Keluar Haid Atau Istihadah
|
|
Tamyiz (Membezakan)
|
Adat
|
||
Pertama
|
Dapat membezakan antara darah haid
atau bukan.
|
Tidak ada kebiasaan tertentu bagi
waktu haid.
|
Tamyiz iaitu dengan membezakan
warna darah. Darah yang berwarna gelap, pekat dan berbau dianggap darah haid.
Sebaliknya darah yang berwarna kekuningan, cair dan tidak berbau dianggap
istihadah.
|
Kedua
|
Tidak dapat membezakan antara
darah haid atau bukan.
|
Mempunyai kebiasaan waktu tertentu
bagi haid.
|
Mengikut jumhur fuqaha, waktu
istihadah dikira menggunakan kaedah adat. Sekiranya kebiasaan haidnya ialah 7
hari, maka hari ke-8 adalah istihadah.
|
Ketiga
|
Tidak dapat membezakan antara
darah haid atau bukan.
|
Tidak ada kebiasaan tertentu bagi
waktu haid.
|
Maka cara menentukannya ialah
berdasarkan adat kebiasaan wanita lain. Menurut Syeikh Uthaimin, wanita
tersebut boleh mengikut kebiasaan haid wanita yang mempunyai fizikal atau
umur yang hampir sama dengannya, wanita yang mempunyai hubungan kekeluargaan
yang dekat atau lain-lain pertimbangan.
|
Keempat
|
Dapat membezakan antara darah haid
atau bukan.
|
Mempunyai kebiasaan waktu tertentu
bagi haid.
|
Mesti menggunakan kedua-dua kaedah
iaitu tamyiz dan adat sekiranya darah yang memenuhi ciri-ciri darah haid
keluar dalam tempoh biasa haid, sekiranya boleh diguna kedua-dua kaedah
tersebut.
Namun sekiranya adat dan kebiasaan
tidak selari, maka menurut mazhab Hanbali, ada 2 pendapat:
1. Tamyiz diutamakan.
2. Adat lebih diutamakan.
|
Hukum-hukum Istihadah
Memandangkan istihadah bukan darah haid
dan dianggap darah penyakit, maka hukum istihadah tidak menyamai hukum haid.
Wanita yang mengalami istihadah tidak perlu mandi wajib. Mandi hanya perlu
setelah tamat tempoh haid.
Bagi wanita yang berada dalam keadaan
istihadah juga, mereka tetap wajib menunaikan solat seperti biasa. Namun mereka
perlu berwuduk bagi setiap kali solat yang hendak ditunaikan. Ini berdasarkan
saranan Rasulullah s.a.w. dalam sabda Baginda yang bermaksud: “Kemudian
berwuduklah kamu setiap kali hendak solat.”(Riwayat al-Bukhari)
Perlu diingat bahawa wanita mustahadah
perlu berwuduk untuk satu solat, bukan satu wuduk untuk dua solat. Ini
bermakna, wanita mustahadah tidak boleh “menyimpan” wuduk bagi solat Maghrib
untuk digunakan dalam solat Isyak.
Selain itu, wanita mustahadah juga perlu
membersihkan darah istihadah itu setiap kali sebelum berwuduk. Rasulullah
s.a.w. bersabda kepada Hamnah yang bermaksud: “Aku beritahukan kepadamu
(agar menggunakan) kapas kerana kapas dapat menyerap darah.” Hamnah berkata:
“Darahnya lebih banyak daripada itu.” Baginda bersabda lagi yang bermaksud:
“Gunakan kain.” Jawab Hamnah: “Darahnya masih banyak.” Baginda berkata lagi
yang bermaksud: “Maka pakailah penahan.” (Riwayat al-Tirmizi)
Dalam konteks zaman kini, penahan yang
dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w. itu ialah tuala wanita. Sekiranya telah
dibersihkan darah istihadah dan ditukar dengan tuala wanita yang baru, darah
tetap mengalir selepas berwuduk, maka wuduk tersebut tetap sah untuk satu
solat.
Mungkin bagi wanita yang telah berumah
tangga, mereka tertanya-tanya, apakah boleh mereka “bersama” suami? Menurut
Syeikh al-Uthaimin, ulama berbeza pendapat dalam masalah ini. Sebahagian mereka
berkata elok dielakkan selama mana tidak menyebabkan zina. Namun hakikatnya,
tiada sebarang larangan pada zaman Rasulullah s.a.w. dan sahabat dalam hal ini.
Jadi, berdasarkan hukum wanita mustahadah dibolehkan solat, maka Syeikh
Uthaimin berpendapat bahawa mereka boleh bersama suami.
Rujukan:
Syeikh al-Uthaimin, fi al-Dima’
al-Tibbiyah li al-Nisa’.
Muhammad Athiyah Khumais, Fiqih Wanita.
Dr. Abdul Karim Zaidan, al-Mufassal di
Ahkam al-Mar’ah.
Sumber: 1- SOLUSI
2- Panduan Mandi Hadas
*Harap rakan-rakan semua boleh faham ye.. Penjelasan tu CK dah campur2 dari macam2 sumber..Harap memudahkan kita untuk memahami.. Selamat berpuasa.. ^_^
No comments:
Post a Comment