I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, August 24, 2012

Sutera Baldu : Episod 20

Daiyan merenung tajam wajah Izzah. Soalan pertamanya langsung tidak dijawab. Gadis itu buat tak endah sambil memandang terus ke arah luar. Perasaan geram terhadap gadis itu semakin membuak-buak.

"Eh, kau tak dengar ke aku tanya ni? Kenapa kau pilih aku?!" Suara Daiyan sedikit kuat.

Izzah masih memandang ke luar. Sebolehnya dia tak mahu menjawab pertanyaan Daiyan. Dalam hatinya semakin berdebar-debar. Dia tahu bahawa Daiyan tidak pernah sukakan dia. Dan dia tahu bahawa wanita yang dicintai oleh jejaka di depannya adalah Iman.

Semenjak Izzah mengetahui hati Daiyan sudah dimiliki oleh Iman, perasaan benci mula menguasai hati Izzah terhadap Iman. Semakin lama, semakin meluat Izzah terhadap Iman. Tambahan pula Iman kini tinggal serumah bersamanya.

"Kau memang nak cari pasal dengan aku kan?!" Laju Daiyan merentap pergelangan tangan Izzah. Digenggam kuat tangan itu. Izzah terperanjat dengan kelakuan kasar Daiyan. Izzah cuba melepaskan tangannya daripada genggaman Daiyan. Dia mula berasa sakit dengan cengkaman tangan Daiyan yang kuat.

"Daiyan..Please..Lepaskan tangan I. Sakitlah! Pleaseee.."

Izzah cuba merayu pada Daiyan supaya melepaskan tangannya. Sesekali dia memandang Daiyan. Mata itu tajam merenungnya. Izzah takut melihat mata Daiyan yang kelihatan merah akibat terlalu marah. Benar, tangannya kini benar-benar sakit.

Mata Daiyan tepat memandang cincin yang disarung pada jari manis Izzah. Izzah turut memerhati cincin itu. Please, Daiyan.. jangan buat hal kat tempat yang ramai orang ni..

"Cincin ni! Cincin ni tak layak ada dekat jari kau! Kau tak layak jadi tunang aku!!"

"Daiyan..Ramai orang tengok kita ni. Please, lepaskan tangan I dulu. Tangan I sakit ni.."

Rayuan Izzah langsung tidak dilayan. Malah cengkaman Daiyan semakin kuat. Bulat mata Daiyan memandang gadis di depannya itu.

Daiyan menarik Izzah keluar dari Cafe tersebut dan menuju ke taman yang berhampiran. Tangan Izzah tetap tidak dilepaskan.

Mereka sampai di taman yang berhampiran dengan Cafe tadi dan jauh sedikit daripada orang ramai.

"Now, lepaskan tangan I." Izzah cuba menarik tangannya. 

Daiyan melepaskan tangan Izzah dengan kasar. Tubuh anak gadis itu sedikit tertolak ke belakang. Daiyan lantas berpaling mengadap ke arah lain. Semakin meluat dia melihat wajah perempuan itu. Izzah menggosok-gosok perlahan pergelangan tangannya yang merah. Terdapat kesan genggaman tangan Daiyan di situ.

Diusap-usap cincin di jari manisnya. Cincin itu yang mengubah segalanya. Kini dia sudah sah menjadi tunangan Daiyan. Dia memandang Daiyan yang kini membelakangi dirinya. Izzah melepaskan keluhan.

"I dah lama sukakan you. Dari kita tahun satu lagi, I dah lama perhatikan you. I memang cintakan you.."

Tersentap dengan pengakuan Izzah itu, Daiyan segera berpaling mengadap Izzah.

"Eh.. Kau tak payah nak cakap cinta-cinta la dengan aku. Kau cintakan apa sebenarnya? Aku tak ada apa-apa pun. Sampaikan ayah aku tu pun berhutang dengan ayah kau sekarang. Ni, aku ni barang gadai ayah aku tahu tak!" bentak Daiyan.

"Daiyan.. Tak baik you cakap macam tu. Papa I cuma nak bantu family you. Kami tahu family you sekarang..." Izzah belum sempat menghabiskan kata-katanya, Daiyan sudah mencelah..

"Ahh!! Bantu apa kalau macam ni?!! Kau tahu apa balasan yang ayah kau minta? Dia nak kahwinkan aku dengan kau! Kalau ayah aku tak setuju, ayah kau tak nak bantu keluarga aku, tahu tak?! Aku ni dah macam buah dadu yang orang asyik main lambung-lambung je.."

Izzah terkelu. Semuanya kerana dirinya yang meminta agar disatukan dengan Daiyan. Cuma itu sahaja peluang untuk dia dapatkan Daiyan dan menjauhkan jejaka itu daripada Iman. Daiyan harus menjadi miliknya.

"I tahu you tak cintakan I. Tapi bukan ke cinta tu boleh dipupuk?" Izzah cuba memujuk Daiyan. Tubuh yang tinggi lampai itu didekati.

"Nak pupuk-pupuk apa lagi? Aku memang tak cintakan kau sebab aku cintakan orang lain. Aku cintakan Iman!"

"Lagi-lagi Iman! Lagi-lagi Iman! Iman tu dah tak ada apa-apa ikatan dengan you! You sekarang dah jadi tunang I, bukan dia!"

Suara Izzah nyaring. Perasaan sakit hatinya tak dapat dikawal apabila nama yang begitu pantang menyapa telinganya disebut oleh Daiyan. Nama 'Iman' seakan-akan merobek hati merahnya. Terlalu sakit apabila dia mengingati kembali semasa dia terserempak dengan Daiyan dan Iman di shopping mall Mines dua minggu yang lepas. Mereka kelihatan begitu mesra membuatkan hati Izzah benar-benar meluat.

Perasaan benci mula timbul kerana kawan yang dianggap baik telah menikam dirinya daripada belakang. Izzah pernah meluahkan perasaan sukanya terhadap Daiyan di hadapan Iman ketika mereka sama-sama menyertai kem Rakan Muda pada tahun satu dulu. Tapi kini hati lelaki itu dah dimiliki oleh insan yang dianggap teman baiknya. Sungguh, dia tidak dapat menerima kenyataan tersebut. Daiyan hanya miliknya seorang..

"Kau yang musnahkan segalanya. Kalau kau tak setuju masa ayah kau tanya dulu, kita tak akan bertunang sekarang ni tau!"

Peluh di dahi dikesat. Izzah berasa semakin panas, sepanas perbalahan dia dan Daiyan. Mana mungkin dia mengatakan tidak setuju sedangkan semua itu adalah permintaannya sendiri.

"Habis tu you nak putuskan pertunangan ni? Nak biar family you merempat kat luar sana semata-mata hutang ayah you tu? Eh, fikir la sikit, jangan disebabkan cinta kecil you tu, you nak abaikan family you tu.."

"Kau tak faham. Aku dah jadi mangsa dalam masalah keluarga aku sendiri. Aku ada perasaan. Kenapa family aku sendiri sanggup buat aku macam ni? Kenapa??"

Suara Daiyan bergetar. Tiada lagi suara lantang seperti tadi. Daiyan terduduk di atas rumput yang menghijau. Lututnya lemah untuk terus berdiri. Disembamkan kepalanya di atas kedua-dua lututnya.

"Aku penat nak menahan perasaan aku ni..Aku penat.." Daiyan seolah-olah mengadu.. Izzah hanya mendengar. Hatinya tersentuh melihat keadaan Daiyan yang amat menyedihkan.

"Sudahlah tu. Sekarang ni pun kita dah bertunang. Mungkin sekarang you tak boleh terima kenyataan ni lagi. Mungkin you perlukan masa. I yakin, you akan dapat terima I nanti.."

Izzah sudah pun melabuhkan punggung di sebelah Daiyan. Menemani insan yang tersayang.

"Tak, Izzah.. Kalau kau kata kau cintakan aku dari dulu lagi, aku juga cintakan Iman daripada dulu lagi." Tajam mata Izzah memandang Daiyan. Rupanya mereka sudah lama menyulam kasih? Aku memang benar-benar tertipu!

"You..!!" Izzah tidak boleh meneruskan kata-katanya. Dia perlu mengawal perasaan marahnya. Dia perlu berusaha untuk menambat hati Daiyan. Dia tak akan melepaskan Daiyan kali ini hanya kerana simpati dalam hati. Tak mungkin!!

"Izzah.. Kau mungkin tak faham apa yang ada dalam hati aku sekarang ni. Kalau kau pernah mencintai seseorang dan tiba-tiba family kau minta kau berkahwin dengan orang yang bukan pilihan kau, baru kau tahu bagaimana perasaan aku sekarang.." Daiyan meluahkan perasaannya. Telinga Izzah masih menangkap setiap kata-kata yang diucapkan oleh Daiyan walaupun pandangannya dilempar jauh di depan sana.

"Aku sayang dia.. Aku sayang Iman.."

Izzah mengetap bibirnya setiap kali nama Iman disebut. Semakin meluat dia mendengarnya.

"Izzah... Aku nak minta tolong daripada kau.." Daiyan yang daripada tadi asyik memandang ke tasik terus menjatuhkan pandangannya kepada Izzah di sebelahnya. Nadanya mendatar yang penuh dengan harapan.

"Apa dia?" Sekilas Izzah memandang di arah Daiyan. Terasa dirinya begitu dekat dengan lelaki itu sehinggakan setiap hembusan nafas jejaka itu dapat didengari oleh Izzah.

"Kita putuskan pertunangan ni ye.."

Ditatap lama ke dalam anak mata Daiyan. Mata itu mencerminkan begitu tinggi harapannya terhadap kata yang baru diungkapkan.

Pandangan Izzah terus dilemparkan jauh daripada pandangan Daiyan. Seperti batu yang berat sedang menghempap dadanya. Mana mungkin dia akan melepaskan Daiyan semudah itu. Tak mungkin!

Daiyan terus memandang Izzah. Lama. Daiyan masih mengharapkan jawapan 'Ya' daripada Izzah. Izzah tidak memberi sebarang reaksi. Perlahan-lahan Daiyan menundukkan kepalanya. Hidup aku akan terus layu seperti ini.

Izzah pula terus memandang pemandangan di depan. Terus mendiamkan diri tanpa bicara. Pengharapan Daiyan dibiarkan berlalu begitu saja tanpa sebarang jawapan. Aku tak akan berputus asa Daiyan.




No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...