I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, September 4, 2012

Sutera Baldu : Episod 21


Leka Iman melihat bunga-bunga yang ada di situ. Disentuh bunga mawar berwarna merah jampu di tepi kanannya. Halusnya kelopak bunga ni, desis hati Iman. Didekatkan hidungnya ke bunga tersebut. Wangi. Sesekali Iman tersenyum membayangkan Daiyan yang menghadiahkannya bunga tersebut. Senyuman itu tiba-tiba mati apabila teringatkan kejadian semalam. Ahh! sudah lah!!

Langkah diatur ke bahagian bunga yang lain. Sesekali Iman memandang ke arah majikannya yang sedang berbincang dengan pekerjanya. Bukan Iman sengaja tidak mahu sertai perbincangan tersebut, namun Mifzal sendiri yang mengizinkannya pergi bersiar-siar di kawasan ladang tersebut. So, bukan aku yang malas ok..

Mata tidak puas memandang kawasan ladang yang dipenuhi dengan tumbuhan bunga yang segar. Cuaca yang sejuk walaupun matahari kini tegak meninggi di atas kepala, Iman menggosok-gosok lengannya. Berharap dapat menghangatkan sedikit tubuhnya yang kesejukan.

Sedang asyik mata leka memandang sekeliling, Iman terpandang sebuah kolam di hujung ladang. Pantas kakinya melangkah ke arah kolam tersebut. Begitu teruja Iman untuk melihatnya. Terdapat beberapa ekor ikan Koi di dalamnya. Iman melabuhkan punggungnya di tepi kolam itu. Diacah-acah ikan itu. Seronok dia melihat ikan itu yang berenang dengan laju. Ekor yang dilenggok-lenggokkan membuat Iman ketawa sendirian. Mungkin lucu bagi Iman.

Leka bermain dengan ikan, Iman tidak sedar bahawa sudah hampir setengah jam dia di situ. Tersedar dari itu, lantas cepat Iman bangun berdiri. Risau sekiranya Mifzal mencarinya tidak berjumpa. Cepat-cepat Iman beredar menuju ke tempat perbincangan itu tadi. Namun mereka sudah tiada di situ. Iman memandang sekeliling, berharap dapat melihat kelibat Mifzal di situ, namun tiada.

Iman segera berlari ke pejabat. Mungkin mereka di situ. Tiada. Iman gelisah. Ke mana la pulak lelaki ni pergi? Ish.. Jangan la tinggal aku sensorang dekat sini.

Seorang pekerja ladang berjalan melintasi Iman. Segera tangan Iman menahan pekerja tersebut.

“Encik.. Tahu tak Encik Mifzal dekat mana sekarang? Tadi dia ada dekat tepi tu je..” Iman menunjuk tempat yang dimaksudkan dengan jari telunjuknya.

“Oh.. Saya nampak Tuan masuk dalam pejabat ni tadi. Lepas tu dia pergi ke tempat letak kereta. Lepas tu tak tahu la saya dia pergi mana.” Jawab pekerja itu sambil menjungkitkan bahunya.

“Pergi dekat parking? Alamak!.. Eh, tak pe la kalau macam tu. Terima kasih ye, Encik.”

Selepas mengucapkan terima kasih kepada pekerja itu, Iman terus menuju ke tempat letak kereta. Hatinya berdebar-debar.

Kini dia berdiri di tempat Mifzal meletakkan keretanya tadi. Tapi kereta tersebut sudah tiada dan kini sebuah lori besar di hadapannya. Iman menggaru kepalanya yang tidak gatal. Mana pulak dia ni? Kalau ye pun nak pergi mana-mana, ajak la aku ni sekali. Ishh..

Iman berkeliaran di kawasan parking. Panas terik matahari terasa seperti membakar kulitnya. Baru sekarang dia terasa panasnya. Ditambah dengan jantungnya yang berdegup kencang, peluh mula membasahi dahinya. Peluh dikesat. Iman masih berjalan di tepi deretan kereta yang ada di situ. Matanya liar mencari kereta milik Mifzal. Fikirannya ligat berfikir ke mana pergi majikannya. Iman merengus. Sangat tidak puas hati apabila Mifzal sanggup meninggalkannya di situ.

Mifzal memang patut dihubungi sekarang. Kocek seluar diraba-raba untuk mencari telefon bimbitnya. Eh, tak ada!

Alamak, aku tertinggal kat dalam beg aku. Beg pulak ada kat dalam pejabat, detik hati Iman. Segera dia berpatah balik masuk ke dalam ladang. Sebaik sahaja kaki Iman memijak di atas anak tangga yang pertama, dia melihat Mifzal di hadapan pintu gerbang ladangnya. Asyik mundar mandir kiri ke kanan.

Iman tanpa berlengah lagi terus mendaki anak tangga menuju ke arah Mifzal. Angin dah berombak kencang dalam dirinya. Lupa kepada telefon bimbitnya yang ingin diambil. Mifzal!!

Mendengar derapan kasut, segera Mifzal berpaling ke belakang. Iman? Ya, Iman di situ, yang datang seperti lembu ingin menanduk musuhnya. Mifzal menjegilkan matanya. Puas dia mencari Iman di kawasan ladang tidak berjumpa. Rupanya di sini.

“Bos!! Bos pergi mana tadi?!! Tinggal say...” belum sempat Iman menghabiskan kata-katanya, Mifzal mencelah.

“Awak pergi mana, hah?!! Puas saya cari awak tak jumpa. Nak pergi mana-mana bagi tahu la. Berkeliaran dekat luar ni bahaya, awak tahu tak?!! Orang yang tak kenal tarik awak masuk kereta nanti,culik awak baru tahu!!” Mifzal melepaskan amarahnya. Muka jejaka itu kemerahan menahan marah.

Iman terkedu. Terkejut apabila Mifzal memarahi dirinya sebegitu rupa. Sebelum ini dia belum pernah melihat Mifzal marah dengan begitu teruk. Teragak-agak Iman nak menjawab soalan Mifzal.

“Bos.. Saya cari bos tadi.. Saya..”

“Awak ni suka buat sesuatu ikut angin awak je!”

Iman menundukkan kepalanya. Berdiri tegak kaku di hadapan Mifzal. Angin kencangnya yang tadi hilang di tiup angin monsun barat daya Mifzal. Matanya terasa panas. Mata itu mula bergenang dengan air mata. Ahh..Jangan nangis la Iman.. Jangan..

“Hah!! Nak menangis? Menangis la, menangis! Perangai macam budak-budak!!”

Mifzal terus duduk di atas kerusi kayu yang ada di situ. Rambutnya yang sedikit menutupi wajahnya diraup ke belakang. Mifzal menyandar tubuhnya. Mata dipejam. Cuba mengawal perasaan marahnya.

Iman menangis. Bukanlah menangis kerana dirinya yang lemah tetapi dia berasa sangat penat. Penat menahan perasan berdebarnya yang tadi, yang disangka telah ditinggalkan. Penat menahan marahnya terhadap majikannya namun tidak dapat diluahkan. Alih-alih dirinya pula di maki hamun sebegitu rupa. Aku tahu aku cuma kuli di sini..

Tangisan Iman teresak-esak. Iman melangkah menuruni tangga. Tidak dipandang langsung Mifzal yang ada di situ. Punggung dilabuhkan di atas kerusi batu di luar ladang. Terbayang wajah opah, Aish, Eqa dan Daiyan silih berganti. Mereka tidak pernah memarahi dirinya seteruk itu. Tidak..! Tidak..! Daiyan tidak termasuk. Daiyan dan Mifzal sama saja. Marah tanpa fikirkan perasaan orang.

Tapi mengapa perlu disamakan antara mereka berdua? Daiyan adalah teman istimewanya. Mifzal pula adalah majikan yang menggaji dirinya.

Air mata yang mengalir dikesat. Tidak sederas tadi lagi. Dagunya diletakkan di atas meja batu tersebut. Pandangannya lurus ke hadapan.

Tiba-tiba ada seseorang yang duduk di sebelahnya. Pantas Iman menoleh. Huh. Mifzal. Pantas Iman memandang ke depan semula. Kenapa nak duduk sini pulak? Duduk je la kat atas sana tu. Aku tak ganggu pun kan? getus hati Iman.

Pandangannya tumpah pada anak gadis itu. Iman langsung tidak menghiraukan kehadirannya di situ. Emm..Merajuk la tuh. Memang macam budak-budak betul la dia nih. Geram aku tengok. Rasa nak cubit-cubit je sebab degil. Monolog Mifzal di dalam hati.

Iman mengerling melihat Mifzal dari hujung anak matanya. Masih di sebelahnya. Ish..Tak suka la. Tak payah la sibuk-sibuk nak duduk sini jugak. Tadi punya la nak marah sangat kan? Kepala angin!! Hati Iman memberontak.

Ish, budak ni memang merajuk sungguh ni. Susah jugak ada pekerja macam budak-budak ni. Nak kena pujuk pulak dah. Kerja lain pulak yang tertangguh, desis Mifzal lagi.

“Emm, Iman..” panggil Mifzal lembut.

Iman mengerling tajam tanpa mengangkat mukanya. Dagunya masih di atas meja.

“Emm..” Iman membalas panggilan Mifzal.

“Pandang la booossss awak ni.” Sengaja Mifzal menekan suaranya apabila menyebut perkataan BOS itu.

Iman menoleh namun kepalanya masih di atas meja. Kini pipi kirinya pula melekat di atas meja. Iman memandang Mifzal dengan wajah selamba seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

Mifzal menggeleng-geleng kepalanya melihat kerenah Iman. Aku ni ambil pekerja umur 20 tahun ke umur 2 tahun? Adui.. Sakit jiwa pulak aku jap lagi.

“Saya bukan sengaja nak tengking-tengking awak tadi. Saya cari awak tapi awak takde. Merata-rata saya cari tau tak. Saya risau sangat kalau awak hilang ke kena ape ke.” Mifzal menjelaskan situasinya.

Iman memandang Mifzal tanpa berkelip dengan wajah selambanya.

“Saya call awak pun tak berangkat. Mana la saya tak risau tadi. Tu yang bila saya nampak awak je, terus saya nak naik angin. Jantung saya ni rasa nak terkeluar dah sebab risaukan awak, tahu tak?”

Mifzal melihat Iman yang langsung tiada reaksi. Semakin sakit hati pulak dia rasa. Dengan mata Iman yang sengaja dibuat terkebil-kebil membuatkan dia rasa semakin geram dengan gadis tersebut. Spontan tangan Mifzal menampar bahu Iman. Geram.

“Pap!”

Spontan Iman berteriak akibat ditampar Mifzal.

“Adoi la.. Sakit la bos..”

Berkerut-kerut wajah Iman menahan sakit sambil menggosok-gosok bahunya.

“Degil! Saya cakap, awak buat tak tahu je.” Mifzal menarik muka. Dia menoleh ke arah lain. Merajuk la konon.

Imam tersengih. Ish..Tua-tua pun nak merajuk. Tak padan betul!

“Bos merajuk ye?” Mifzal senyap. Iman tersengih lagi.

“Oh..Bos merajuk pulak ye.. Kejap yeee..” Iman mengambil sebatang ranting kayu yang ada di situ lalu diacah-acahkan ke pinggang majikannya.

“Merajuk la..Merajuk la..Lalalala..”

Mifzal menepis-nepis kayu tersebut. Iman masih galak menyucuk-nyucuk Mifzal sambil ketawa.

“Isshhhh, awak ni!”

Laju Mifzal terus merentap pergelangan tangan Iman. Iman terkejut. Hilang gelak tawanya, kini berubah masam. Berani pegang aku ye? Wajah Mifzal dipandang. Mata mereka bertemu. Toing..toing..toing..Perlahan-lahan Iman kembali menguntumkan senyumannya.

“Bos. Lepaskan tangan saya. Lalalala.. Lepaskan tangan saya.. lalalala..” Iman meminta Mifzal melepaskan tangannya sambil menyanyi-nyanyi.

“Eh, awak ni gila ke ape nih?” Terus Mifzal melepaskan tangan Iman. Terkejut, terperanjat, terpana, terkedu, tergaman dan semua yang ‘ter’ la. Cuma tak terkentut je. Kenapa budak ni tiba-tiba jadi macam ni? Mifzal sudah bangun dari tempat duduknya. Menjauhi Iman.

Iman sudah berhenti menyanyi selepas Mifzal melepaskan tangannya. Keras perut Iman menahan ketawa. Lucu melihat Mifzal yang sangat terkejut. Jelas kelihatan di wajahnya. Sengaja Iman mengecilkan matanya sambil melangkah mendekati Mifzal.

“Nak sentuh saya lagi? Nak sentuh lagi? Nak? Nak? Nak? Huh?” Iman soal bertalu-talu. Mifzal mengangkat kedua belah tangannya tanda mengalah.

“Ok..Ok..Saya tak sentuh dah..Ok?”

Iman tersengih lagi..

“Ok.....” Iman terus memusingkan badannya membelakangi Mifzal sambil ketawa kecil..Rasakan!

Iman berpaling semula memandang Mifzal. Kesian. Berdiri kaku tak berganjak langsung. Penuh tanda tanya di wajah Mifzal. Iman ketawa.

“Udah-udah la tu, bos. Tak payah nak tercengang sangat la. Ingat saya gila ke? Saya tak gila la. Tersangat waras ni.” Iman menunjal-nunjal kepalanya.

Iman cuba menyedarkan Mifzal yang kelihatan ‘blur’ itu. Alahai macam kena shock plak bos aku ni.

“Saya tak gila la, bos. Bos suka hati je pegang saya, saya pun buat la macam tu nak takut-takutkan bos. Baru la bos lepaskan saya. Yang pasal tadi tu, saya duduk kat kolam ikan sana tu je. Bila saya cari bos, bos tak ada. Saya tanya orang, diorang kata bos pergi naik kereta. Saya pun pergi la cari bos kat parking pulak. Alih-alih kereta bos dah membesar jadi lori balak. Terkezut la saya ingatkan bos dah tinggalkan saya. Baru ingat nak call boss, handphone pulak kat dalam beg, kat pejabat sana tu haa..Baru la saya berpatah datang sini balik..Haaa..Begitu la cerita saya. Bukan salah saya..”

Panjang lebar Iman menerangkan keadaannya pula. Mifzal hanya mendengar.

“Tak apa la. Sekarang pun saya dah jumpa awak, sihat walafiat lagi. Tak perlu la nak masam-masam muka dah ye.” Mifzal bersuara setelah sekian lama mendiamkan diri.

“Oh..Tak bisu lagi bos aku..” Iman berkata perlahan. Cepat-cepat Iman menguntumkan senyuman yang paling manis kepada majikannya. Harap-harap dia tak dengar..Huhu..

Lama Mifzal memandang Iman. Manisnya senyuman. Tak pernah lagi dia tersenyum macam ni kat aku. Hati Mifzal berbunga. Dah ok la kot budak ni, detik hati Mifzal.

“Ok la. Awak tunggu kat sini kejap. Saya nak settle sikit lagi hal kat atas tu.”

“Eh, bos..Beg saya ada kat atas. Kat pejabat. Saya ikut bos naik atas jugak la ye.” pinta Iman.

“Yeke? Tak apa la. Nanti saya ambilkan beg tu untuk awak. Awak duduk je la kat sini. Jangan pergi mana-mana tau. Ada orang yang tak kenal kacau awak, terus je jerit kuat-kuat minta tolong tau..” pesan Mifzal.

“Ramai je pekerja yang lalu lalang kat sini. Tak adanya orang nak..”

Mifzal dah menjegilkan matanya. Iman terpaksa mengalah..

“Emm..Iye la Tuan...” Mifzal tersenyum lalu terus berlalu naik ke atas.

Iman melepaskan keluhan. Macam-macam la bos aku ni.. Mengada-ngada jugak. Hari tu beria katanya datang sini nak aku tolong dia buat kerja tapi tengoklah sekarang, tak ada kerja pun yang aku buat lagi..Buang air mata banyak la..Huh

Tidak lama kemudian, Mifzal kembali dengan menggalas begnya.

“Ishh..Tak malu ke bos galas beg perempuan..?” Selamba Iman menegur lalu mengambil begnya daripada Mifzal. Mifzal hanya tersenyum.

“Ni kat mana kereta bos? Tak kan betul-betul dah berubah jadi lori kot?” Iman memerli.

“Tu..Kat hujung sana tu. Tepi pokok bunga raya yang besar tu.” Mifzal menunjuk dengan jarinya. Iman melihat lama, kemudian baru la dia tersedar akan kereta milik Mifzal di situ..”Ohhhh..”

Laju Iman melangkah mendahului Mifzal ke kereta. Mifzal di belakangnya hanya tersenyum. Iman kini sudah bersedia menanti di pintu belah penumpang.

“Iman..” Lembut suara Mifzal memanggil Iman ketika itu.

“Ye..?” Iman menoleh.

Bulat mata Iman memandang sejambak bunga di hadapannya. Mulutnya terlopong. Tak percaya. Iman mengangkat wajahnya melihat Mifzal yang sudah tersenyum.

“Ambil la. Tanda maaf daripada saya kepada pekerja saya yang comel ni..” Mifzal tersengih lagi sehingga menampakkan barisan gigi yang putih tersusun itu.

Tangan Iman teragak-agak untuk menyambut jambangan bunga itu. Mukanya terasa panas. Wajahnya kini sudah merona merah.

Mifzal mendekatkan lagi bunga tersebut kepada Iman tanda meminta Iman mengambilnya. Akhirnya jambangan bunga bertukar tangan.

Bunga lili putih itu dipandang lama. Ada 5 kuntum semuanya.

“Bunga lili putih melambangkan nilai persahabatan, hubungan yang suci.." Mifzal tiba-tiba bersuara.

Aik..Macam pernah dengar ayat tu tapi di mana ya?

Mifzal mengenyitkan matanya. Alahai, nak luruh jantung tengok senyuman tu..Manisnya.

“Terima kasih ye, bos.” Iman membalas senyuman Mifzal. Sungguh dia begitu terharu dengan pemberian Mifzal. Tapi harus diingat, jangan terlalu mudah termakan pujuk rayu lelaki..Bahaya tau!

“Sama-sama kasih. Ok, jom la masuk kereta. Saya dah lapar ni. Kita pergi makan ye.” Mifzal membukakan pintu kereta untuknya. Eh, ter’romantik’ pulak bos aku time nih. Iman turutkan saja. Tidak sampai seminit, laju kereta Mifzal menyusur jalan ke Tanah Rata. Mifzal tersenyum. Iman turut tersenyum. Hatinya berbunga-bunga mekar semekar bunga lili putih di tangannya. Dapat juga dia mengubat hati yang lara..




No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...