I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, November 17, 2011

Sutera Baldu : Episod 11

Malam kembali sunyi seperti hari semalam. Iman setia menanti Izzah yang belum pulang di ruang tamu. Harap-harap Izzah sudah tidak marah-marah seperti semalam. Pulang saja daripada kerja tadi, Iman terus memasak makanan kegemaran Izzah untuk makan malam bersama. Harap Izzah akan suka. Tak sabar pula nak makan dengan Izzah. Iman melihat jam dinding yang tergantung di suatu sudut ruang tamu itu. Jam menunjukkan 11.15 malam.."Emm..Lewat la pula Izzah balik hari ni. Selalunya petang-petang lagi dah balik. Pergi mana sebenarnya dia nih?" 

Iman bangun menuju ke tingkap rumah. Dilihatnya sekitar halaman luar rumah. Hatinya mula risaukan Izzah. Harap Izzah dalam keadaan baik-baik saja. Iman kembali ke tempat duduknya. Sudah beberapa kali dia cuba menghubungi Izzah, namun panggilannya tidak berjawab. Siaran di televisyen langsung tidak menarik perhatiannya. Iman bangun menutup televisyen daripada terbiar tidak ditontoni oleh sesiapa. Krioookkk..Dia memegang perutnya,berbunyi. Lapar. 

"Sabar-sabar. Sabar sikit ye, perut. Nati kita makan sama-sama dengan Izzah." Iman bercakap sendirian sambil menggosok-gosokkan perutnya.

"Emm..Lauk mungkin dah sejuk. Nasi pun dah sejuk. Baik aku pergi panaskan nasi dulu. Kalau Izzah balik, boleh terus makan." Iman tersenyum. Kakinya segera melangkah ke dapur. Tidak lama kemudian, kedengaran bunyi kereta masuk ke halaman rumah. Izzah balik!!

Iman berlari ke depan. Gembira melihat rakan baiknya sudah pulang. Seperti kanak-kanak yang gembira menanti kepulangan ayahnya, Iman tersenyum di depan pintu masuk. Wajah Izzah kelihatan kepenatan. Nasib baik aku dah panaskan nasi tadi. Iman menyambut kepulangan Izzah dengan senyuman.

"Izzah, baru balik? Lewatnya kau balik hari ni. Kau pergi mana?" Tegur Iman sejurus Izzah melangkah masuk ke rumah. Izzah tidak menjawab, malah tidak memandang Iman langsung yang berada di sebelahnya. 

"Izzah, kau dah makan? Jom kita makan sama-sama. Aku dah masakkan lauk kegemaran kau hari ni, asam pedas ikan pari. Kau suka kan? Jom la makan.." Iman memujuk Izzah untuk makan. Izzah terus berlalu ke biliknya tanpa menghiraukan pujukan Iman. 

Iman menyentuh bahu rakannya itu. "Izzah, kau ok tak ni? Kenapa kau senyap je? Kau ada masalah?"

Izzah berpaling apabila Iman menyentuh bahunya. Ditepis kasar tangan Iman. "Memang aku ada masalah! Masalah aku ialah kau!! Kau senyap boleh tak?!! Aku tengah serabut, kau jangan nak tambah serabut kepala aku, boleh tak??!!!"

Iman terkejut dengan jawapan Izzah. "Err..errr..Aku minta maaf, Izzah. Aku cuma risaukan kau. Kalau kau ada masalah, share la dengan aku. Mungkin aku boleh tolong.." Iman cuba berlembut dengan Izzah. Mungkin juga rakannya itu memang benar mempunyai masalah. Disentuh bahu Izzah semula, cuba menenangkannya. Izzah menepis.

"Kau ingat, kau siapa? Kau nak tolong aku? Sedar diri tu sikit! Sekarang pun, aku yang tolong kau!! Jangan nak sibuk hal aku!!" Izzah terus masuk ke dalam bilik. Pintu dihempas kuat. Mengejutkan Iman yang masih terkejut dengan setiap kata-kata Izzah. Iman terpaku di depan bilik Izzah. Kelu lidahnya. Tak tahu apa kesalahan dirinya yang sebenar. Yang pasti, hatinya kini benar-senar sedih dan kecewa yang teramat sangat. Kakinya perlahan menuju ke biliknya. Perut yang berbunyi tidak lagi menarik perhatiannya. Iman terduduk di atas katilnya. Lemah kakinya untuk berdiri di saat itu. Masih terngiang-ngiang kata-kata Izzah kepada dirinya.

"Memang aku ada masalah! Masalah aku ialah kau!! Kau senyap boleh tak?!! Aku tengah serabut, kau jangan nak tambah serabut kepala aku, boleh tak??!!!"

Adakah benar aku menjadi punca masalah Izzah sekarang??

"Kau ingat, kau siapa? Kau nak tolong aku? Sedar diri tu sikit! Sekarang pun, aku yang tolong kau!! Jangan nak sibuk hal aku!!"

Benar! Kau yang tolong aku sekarang. Kau tumpangkan aku rumah kau tanpa sebarang bayaran. Kalau tak, tak tahulah aku nak tinggal kat mana sementara menunggu semester baru di buka. Aku sedar aku siapa....

Air mata laju mengalir di atas pipi mulus Iman. Terasa begitu hangat. Dulu Izzah pernah menyeka air matanya tatkala dirinya sedang bersedih. Kini air itu terus mengalir tanpa henti. Biarlah kesedihan itu terus mengalir keluar bersama air mata. Tak dapat menahan lagi sedunya, Iman menangis sepuas-puasnya. Sabarlah hati. Pasti ada hikmah atas segala kejadianNya. Aku minta maaf, Izzah....



No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...