I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, April 11, 2011

Tiada Telur Tiruan Yang Dijual Di Negara Ini


Salam kawan-kawan sume..nak share sumting lagi nih..sal telor tiruan tu jgk la..info terbaru nih..tapi cam bese la,yg ni pun CK copy paste..tapi dari I LUV ISLAM plak..
tapi sebelum tu,korang dah baca belum sal telur tiruan tuh??klu blum klik sini..klu dah baca,nak cite plak yang telur tiruan nih xde di jual pun kat malaysia nih..tak masuk pasaran kat malaysia nih lagi..baca kat bawah ni k..



Jabatan Veterinar hari ini mengesahkan tidak terdapat telur tiruan dijual di pasaran negara ini berdasarkan ujian pensampelan yang dibuat setakat ini.
Ketua Pengarah Veterinar Datuk Dr Abd Aziz Jamaluddin berkata sampel telur itu diambil dari pasar-pasar seluruh negara termasuk sebuah pasar di Pulau Tikus, Pulau Pinang yang didakwa menjual telur tiruan sepertimana laporan media minggu lalu.
"Keputusan awal yang diperolehi semua telur yang disampel ini adalah telur tulen. Bagaimanapun mana-mana pengguna atau persatuan pengguna yang mempunyai telur tiruan kita minta mereka serahkan kepada jabatan dan saya sanggup menyediakan ganjaran untuk maklumat ini," katanya kepada pemberita di sini.
Rabu lalu, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendedahkan pihaknya telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus. Merujuk kepada kes itu, Abd Aziz berkata telur itu berkemungkinan adalah telur yang rosak atau bergred rendah yang tidak sepatutnya dijual kepada pengguna.
Beliau berkata bentuk yang agak berlainan tidak bermakna ia adalah telur tiruan, manakala jenis makanan atau antibiotik yang diberikan kepada ayam juga boleh menyebabkan telur itu sedikit berbeza. Bagaimanapun, Makmal Kesihatan Awam di Salak Tinggi, Selangor akan menjalankan kajian terhadap telur-telur itu bagi memastikan kandungannya selamat dimakan, katanya.
Abd Aziz berkata untuk menghasilkan telur tiruan yang rupanya hampir sama dengan telur asli memerlukan kos yang begitu tinggi termasuk untuk penyelidikan yang baik, sedangkan telur tulen dijual dengan harga yang  begitu rendah di negara ini iaitu sekitar 32 sen sebiji bagi gred terbaik (AA).
Beliau turut menolak kemungkinan telur tiruan itu dihasilkan di negara lain dan diimport ke negara ini kerana Malaysia tidak membenarkan pengimportan telur kecuali bagi tujuan pembiakan. "Ini kerana telur yang dihasilkan di negara ini lebih dari keperluan rakyatnya iaitu 23 juta biji sehari," katanya.
soooo...ape kata korg??macam2 la plak ceritanya..jap itu,jap ini..yang mana satu betul??? ntah la labuuu..xpe la..x salahkan mana2 pihak pun..sume ni utk kebaikan kita sume jgak..pe2 pun kita kena berhati-hati jgk..pokok xbergoyang klu angin x bertiup or ada benda yg goncangkan..^_^..tingkatkan mutu penjagaan kesihatan diri..wokeh..stop sni..cukup le kisah ni..tgu cerita yg terbaru plak..papai..

No comments:

Meh Baca Yang Ni Jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...